et osadzenie felg

Czym dokładnie jest osadzenie koła ET?

Osadzenie koła lub ET to odległość między powierzchnią montażową piasty a linią, która przecina środek koła. Zazwyczaj można znaleźć przesunięcie wygrawerowane lub wytłoczone w kole. Mierzy on ilość milimetrów ET, jaką koło wystaje z powierzchni montażowej. ET jest skrótem niemieckiego słowa “Einpresstiefe”, które oznacza “osadzenie”. W zależności od tego, w jaki sposób opona jest osadzona, można uzyskać przesunięcie dodatnie, ujemne lub zerowe.

• Przesunięcie dodatnie: Oznacza to, że powierzchnia montażowa znajduje się z przodu koła. Często zdarza się, że w samochodach z napędem na przednie koła znajdują się koła ET o dodatnim wychyleniu.
Przesunięcie ujemne: Powierzchnia montażowa znajduje się z tyłu koła, przeciwnie do dodatniego przesunięcia. Ten typ koła ET można znaleźć w samochodach z napędem na tylne koła, szczególnie tych o dużej mocy.
Przesunięcie zerowe: Znany z definicji jako “ET 0”, ten typ koła ET oznacza, że powierzchnia montażowa jest zgodna ze środkiem koła.

Osadzenie ET Felga rysunek

Ustalenie ET mojego koła

Powinieneś być w stanie znaleźć wartość ET twojego koła wytłoczonego na samym kole. ET wskazuje milimetry, które można zmierzyć pomiędzy powierzchnią montażową a osią symetrii koła, uważaną za środek geometryczny.
Im niższa jest wartość ET, tym bardziej wystają felgi aluminiowe. W przeciwieństwie do tego, im wyższa wartość ET, tym głębsze będą koła pod nadkola. Jedną z rzeczy, o których należy pamiętać, jest to, że przesunięcie nie jest wyłącznym czynnikiem decydującym o położeniu koła. Na przykład, nawet jeśli wartość ET 30 (ET30) dla koła 9- i 6-calowego, większe koło będzie wystawać dalej.

Dlaczego przesunięcie koła jest ważne?

Kiedy myślimy o podwoziu samochodu, musimy postrzegać je jako coś więcej niż tylko sumę części. Został on wykonany i zaprojektowany tak, aby działał w całkowitym ujednoliceniu, jako dobrze naoliwiona maszyna, w której jedna drobna regulacja może mieć ogromny wpływ na inne części. Taka prosta rzecz, jak zmiana opon w samochodzie, może mieć wpływ na sposób, w jaki się z nim obchodzić, więc logicznie rzecz biorąc, zmiana ET koła w samochodzie może mieć poważne skutki. Ale, co ważniejsze, pomyłka może spowodować poważne katastrofy.

W przypadku niewłaściwego zainstalowania nowych kół, istnieje ryzyko, że koło znajdzie się zbyt głęboko w nadkolu. Co może być tego powodem? Może to spowodować, że wewnętrzna krawędź koła będzie ocierać się o zawieszenie. Uszkodzi to wewnętrzną stronę koła i zawieszenie. Najgorsze jest pocieranie opon, ponieważ rozrywa to bardzo szybko wewnętrzną ścianę boczną. Wykrycie uszkodzeń w tym obszarze jest bardzo trudne, dopóki nie będzie za późno. Jest to ryzyko, na jakie narażasz się, jeśli zmienisz dodatnie osadzenie, czyli wepchniesz koło głębiej w łuk. Jeśli zmienisz przesunięcie ujemne, zwykle nie ma żadnych niedogodności. To znacznie zmieni wygląd Twojego samochodu.
Nadal jednak musisz wziąć pod uwagę rozmiar koła przy zmianie przesunięcia ujemnego, ponieważ jeśli wybierzesz koła, które są zbyt duże, opona będzie ocierać o nadkole. Spowoduje to takie same uszkodzenia, jak w przypadku zawieszenia, ale jest o wiele łatwiejsze do wykrycia.

Czy mogę samemu obliczyć ET?

Jeśli nie można odczytać ET kół lub nie jest on drukowany, można go zmierzyć samodzielnie.
Ponieważ ET jest pomiarem pomiędzy montażem a linią środkową koła, nie będzie można go zmierzyć przy włączonej oponie. Ale jest prosty trik, aby znaleźć koło ET przy użyciu pomiarów z boku opony. Zacznij od ułożenia opony/kółka na podłodze, skierowanej do dołu, abyś mógł zmierzyć wnętrze koła i użyć prostej krawędzi umieszczonej na oponie.
Gdy to zrobisz, zmierz odległość od podłogi do prostej krawędzi. Zanotuj numer i podziel go przez 2. Dzięki temu uzyskasz linię środkową koła.

Teraz zmierz od prostej krawędzi do wnętrza koła ze stopu. Zapisz również tę liczbę i odejmij liczbę zmierzoną dla Twojej linii środkowej i tę, którą właśnie zmierzyłeś – najmniejszą liczbę od największej. Gdy pomiar linii środkowej jest najmniejszy, oznacza to, że masz dodatnie osadzenie.
W zdecydowanej większości przypadków zmiana o 5 mm w stosunku do osadzenia wystarcza, aby wpłynąć na prowadzenie pojazdu. Dostępne są podkładki dystansowe i opcje, które pomogą Ci zainstalować preferowane opony, ale zawsze powinieneś rozważyć, o ile zmieniasz ET koła.

Rzeczy, o których należy pamiętać przy zmianie koła

Teraz powinieneś czuć się pewniej wiedząc, czym jest ET koła i jak dowiedzieć się, ile powinno wynosić na twoich kołach. Ale zanim pójdziesz kupić i zamontować nowy zestaw kół, ważne jest, aby pamiętać o kilku rzeczach:
– Sprawdź, czy nic się nie ociera.
– Sprawdź prześwit zacisku hamulcowego. Upewnij się, że Twoje hamulce pasują do Twoich nowych kół.
– Dodatkowa szerokość opon musi zostać zniwelowana przez odpowiednie odstępy między osiami.
– ZAWSZE sprawdź ET kół, które chcesz zamontować.
– Upewnij się, że nakrętki mocujące są dokręcone odpowiednio skalibrowanym kluczem dynamometrycznym.
– W razie wątpliwości zawsze należy zwrócić się do wykwalifikowanego mechanika lub zabrać samochód do lokalnego warsztatu.
Odpowiednio ustawione koła pomogą Ci zaoszczędzić pieniądze w dłuższej perspektywie czasowej, ponieważ opony będą służyły dłużej i nie ulegną nieoczekiwanym uszkodzeniom. Zapobiegnie to również wypadkom spowodowanym wyciekami powietrza lub problemom z prowadzeniem pojazdu. Bądź więc bezpieczny i prawidłowo ustawiaj koła.

Porównywarka felg et kalkulator

Porównywarka felg

Porównywarka felg wartości ET obok siebie

Rozmiar srub felgi

Rozstaw śrub

Instrukcja instalacji kół do wszystkich modeli samochodów dla marek i lata. Znajdź wymiary obręczy PCD śruba wzory i inne szczegóły.

Nadal masz pytania? Skomentuj poniżej.

1 Comment

  1. Monika Złomańczuk

    Mam prośbę o poradę.
    Czy mogę felgę 15″ z Iveco Daily 2000r. 2,8d
    używać w Jumperze 2010r. 2,2d. ?

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published.